söndag 9 december 2007

Parkeringsvakt med Skräpnojja.

Parkerings/Skräpvakter.

Kunde se att parkeringsvakterna runtom i landet som ju numera utgörs av privata bolag skulle utöka sin verksamhet till att bli skräp och klottervakter.Och det kan väl i viss mån vara bra beroende på område naturligtvis där problemen nu är uppenbara men grundfrågan kvarstå ju dock,hur ska detta gå till i verkligheten?.Om X rör sig till fots på stan och slänger t ex ett kolapapper på trottoaren ska då parkeringsvakten/skräpvakten skriva ner ett bötesbelopp på detta till X och sedan fästa denna på X som ju nu parkeringsvakten/skräpvakten gör när han/hon lappar bilar?.Men då får ju detta vara en personlig överlämning mellan parkeringsvakten/skräpvakten och nedskräparen X?.Och om nu inte X vill ta emot denna bötes bot i sin hand och som redan är på väg bort igen vad händer då?.

Ska då denna parkeringsvakten/skräpvakten skriva ner X klädsel och utseende på platsen som ju nu parkeringsvakten/skräpvakten gör när de identifierar bilar enlig nummerplåt och bilmodell och i värsta fall tejpa denna bötes bot på X kläder som kanske redan är på väg bort och inte på något vis tänkt ta emot denna skräp bot?.Ska det sedan sättas en polisiär utredning till detta eller Parkeringsbolaget/Skräpbolaget ska ha rätt att göra denna vidare utredning också innan ytterligare inblandning som i vissa fall redan sköts helt av dessa privata parkeringsbolag.Att de privata parkeringsbolagen på egen hand ligger bakom mycket av dessa nu nya regler råder det ingen tvekan om då dessa tidigare kommunala parkeringsbolag som var satta till att få ordning på eventuella parkeringsproblem i området numera så gott som helt är utbytta till privata bolag med ett enda intresse,att dra in så mycket pengar som möjligt oavsett lösningar på olika parkeringsproblem för stunden så blir man ju en aning fundersam till hur detta nya egentligen ska fungera i praktiken.

Kommer det att fungera och i så fall hur logiskt sett eller är det ännu en fin lag om ordning och reda som klingar tomt när den väl ska användas.Var går då gränsen för att skjuta över dessa uppgifter till parkeringsvakten/skräpvakten som tidigare sköttes av högre myndighet i samhället.Varför är det då okey att lappa folk till fots som eventuellt avyttrar en pappersbit på trottoaren när medborgare grupperna som bevakar grannar mm många gånger är sedda som självutnämnda poliser som ju även lag och ordning myndigheten själv påtalat när allt de ville var att få lugn och ro i sitt närområde.Är det då mer okey att tillåta bötfällande skräpvakter av privata bolag när lugn och ro gänget som bedriver sin verksamhet ideelt med grannars hjälp är busar?.Förvirringen är som vanligt stor i detta land då man ibland undrar varför somliga ska läsa alfabetet från slutet var gång när vi övriga lärt oss att den första bokstaven är A.

Vid en incident för en tid sedan i en större stad i Sverige på sen kvällstid for jag gata upp och ner i min jänkare i jakt på en parkeringsplats som var stor nog i det område jag nu befann mig i.Efter mycket letande fann jag så en enda ledig plats i detta område och dök den ju naturligtvis direkt.Tro det eller ej men jag hade inte mer än kommit ut ur bilen då jag hör en röst som säger att här kan du inte hålla.Varför inte det då blev mitt svar?.Nä sa parkeringsvakten för det är för närma korsningen som där för övrigt inte var någon trafik i mer än när jag kom denna sena kväll.Men sa jag det är ju många meter fram till korsningen och om någon kommer så kan de ju till och med skära korsningen utan att min bil står i vägen?.Hjälper inte sa parkeringsvakten,regler är regler och bara stirrade.

Frågade då var jag kunde ta vägen då jag ju nu vet att dessa parkeringsvakter också har en skyldighet till att lösa dessa situationer på bästa sätt.Parkeringsvakten ryckte slött på axlarna med kommentaren att jag har ingen aning?.
Nähä sa jag då men du vet att du ska lappa bilar men inte mer trots noll trafik i området trots stora parkeringsproblem i samma område utan ytterligare intresse.Klickade på startmotorn än en gång denna sena kväll och rullade ut från platsen där jag stod och började köra runt detta stora kvarter varv efter varv i jakt på en eventuell ny plats.Fjärde varvet under djupt motormuller står så denna ensamma parkeringsvakt tillsmmans med ny parkeringsvakt där igen och jag stannar till och trycker ner fönsterhissen med kommentaren,detta är ju säkert hiiiimla bra för miljön i staden.Snacka om patetiskt och då ska man ju lägga på minnet att dessa parkeringsvakter nu också ska börja lappa promenerande personer på stan ha ha ……

Urkorkat är bara förnamnet.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar